Радионица из наставног предмета: Од играчке до рачунара, предметни наставник др Љиљана крнета, проф.
Студенти друге године: Татјана Лојовић и Злата Рашић
Студенти треће године: Уна Родић и Катарина Михајлов
- Тема радионице : „Учимо о интернету, интернет претраживачима и безбедности деце на интернету“
- Датум реализације : 14.05.2024.године
- Место реализације : радна соба у вртићу „Сунчица“ у Предшколској установи из Зрењанина
- Циљеви радионице :
-
- Упознавање са ИКТ уређајима и појмовима „интернет“ и „интернет претраживач“
- Упознавање и примена правила понашања везана за комуникацију са непознатим људима преко интернета
- Подизање квалитета свих сегмената васпитно-образовног рада и развој свести о важности поштовања правила безбедног понашања на интернету
- Средства/материјали и играчке која ће бити кориштена током радионичарског рада: ИКТ уређаји (паметни телефон, таблет, лаптоп…), делови рачунара (тастатура, миш, слушалице, звучници, микрофон, монитор…), бели хамер папир, фломастер
- Очекивани исходи на крају радионице : деца су научила да је интернет мрежа која је настала повезивањем рачунара и других дигиталних уређаја, деца су научила да интернет користи велики број људи на свету међу којима има оних који су злонамерни, деца упознају и примењују правила безбедног понашања на интернету, деца разумеју нежељене ефекте прекомерног коришћења ИКТ уређаја
Уводни део активности : упознавање са ИКТ уређајима
Васпитачи улазе у радну собу и представљају се. Након представљања разговарају са децом о начину комуницирања са другом децом, са одраслима, о играма код куће…
Постављају деци питања : „Зашто људи читају новине, књиге и енциклопедије?“, „Да ли знате на које све начине људи могу да комуницирају?“, „ Да ли сте некада добили писмо?“ „Да ли сте видели да неко разговара са неким или да размењује поруке користећи неке уређаје?“, „Да ли знате да постоје и други уређаји који су слични рачунару?“, „Да ли знате како изгледају?“, „Да ли сте их користили?“, „ Знате ли чему служе?“…
Васпитачи разговарају са децом и о томе да ли слушају музику, гледају цртане филмове, играју игрице на рачунарима, да ли ИКТ уређаје користе њихови родитељи и браћа и сестре, да ли раде неке домаће задатке за школу….
Васпитачи причају деци да су људи раније слали једни другима писма у којима су писали поруке или нешто цртали. Писмима је дуго времена требало да дођу од једног до другог места. Да би размена података била бржа људи су касније осмислили машину за штампање, а касније и све друге ИКТ уређаје. Живимо окружени рачунарима и различитим дигиталним уређајима. Рачунари су сакривени у нашим мобилним телефонима, сатовима, телевизорима, аутомобилима, лифтовима, кухињским апаратима-шпорету, фрижидеру, машини за прање веша…
Васпитачи објашњавају деци да су људи створили ИНТЕРНЕТ који омогућава да се уз помоћ различитих ИКТ уређаја, гледају цртани филмови, слуша музика, да се комуницира са другим људима и слободно размењују информације, шаљу фотографије и писма електронским путем која стигну за пар секунди, шаљу СМС поруке, успостављју видео позиви са људима који су у удаљеним местима…На кратко им уз помоћ ИКТ уређаја које су донели пуштају музику, цртани филм, пошаљу поруку једна другој, успоставе видео позив…. Захваљујући ИКТ уређајима и ИНТЕРНЕТУ, брзо можемо да научимо оно што нас занима, а учење постаје занимљивије.
Централни део активност : израда ЗЖН табеле (Знам, Желим да знам, Научио сам) и игра „Интернет претраживачи“
Након упознавања са ИКТ уређајима васпитачи ће да припреме ЗЖН табелу. На врху изнад табеле ће написати ИНТЕРНЕТ и цртеж ПЛАНЕТЕ ЗЕМЉЕ која је умрежена. Разговараће са децом о интернету, а у табели ће писати њихове одговоре. У првој колони ће записивати шта знају о интернету, у другој шта желе да науче о интернету, где ће то научити и кога да питају да би више научили, а у трећој колони ће на крају радионице писати шта су научили о интернету.
Васпитачи питају децу да ли су некада самостално користили ИКТ уређаје и да ли су користили интернет претраживаче. Говоре им да је интернет светска мрежа рачунара којој може да приступи сваки човек и да се свако са сваким може повезати, без обзира у ком делу света се налази. Објашњавају им да на интернету постоје различити интернет претраживачи као што су Google Chrome, Internet eksplorer, Мozilla Firefox, Microsoft Edge, Opera, Yahoo… Kоришћење интернета без интернет претраживача данас не би било могуће. Интернет претаживачи омогућавају корисницима да претражују интернет веома лако и брзо, тако што унесу одређену реч у поље за претраживање. Kао резултат процеса претраживања добиће се списак сајтова на којима се наведени термин или појам помиње.
Како би деца разумела како се претражује интернет и како се долази до одређених потребних информација деца ће глумити „интернет претраживаче“. Васпитачи ће да им кажу да сви устану и ухвате се за руке. Објасниће им да су они рачунари, а да њихове спојене руке јесу каблови којима су повезани рачунари и да они заједно чине интернет мрежу. Свако дете ће бити рачунар на којем ће претраживати на интернет претраживачима. Једно дете ће бити Google Chrome. Васпитач ће да му каже да тражи у радној соби нпр. све црвене предмете. Друго дете ће бити интернет претраживач Мozilla Firefox и он тражити све предмете који су зелене боје, треће дете ће бити претраживач Opera и тражиће по радној соби плаве предмете… (или ће тражити предмете везане за пројекат који буду реализовали)
Након игрице са интернет претраживачима, васпитачи разговарају са децом и о безбедност на интернету и одговоре записују у ЗЖН табелу. Питају децу : „Да ли знате ко све користи интернет?“, „ Да ли знате колико непознатих људи има на свету који такође користе интернет?“, „Шта треба да радите ако вас позове нека непозната особа?“, „Шта треба да урадите ако вам нека непозната особа пошаље поруку?“, „Да ли треба да се спријатељите са непознатим људима преко интернета?“, „Да ли сте разговарали са родитељима о томе како да се заштите на интернету?“, „Да ли треба да дајете своје личне податке некоме кога не познајете (адресу, број телефона…)?“…
Васпитачи и деца заједно долазе до закључка да интернет користи велики број људи. Неке од њих они познају, нпр. маму, тату, брата, сестру, другаре, рођаке или неке другаре које познају из неког другог града, али има и много непознатих које не познају. Неки од тих непознатих људи могу бити добри, али има и оних који нису добри. Зато морају да буду јако пажљиви када се дописују са неким преко интернета. Уколико се деси ситуација да неко жели да разговара или да се дописује да их деца не познају, обавезно треба кажу мами и тати, јер ће они најбоље знати шта треба да ураде у тој ситуацији.
Све о чему васпитачи и деца разговарају се записује у ЗЖН табелу.
Завршни део активности : играмо се и учимо
Када су деца схватила како „функционише“ интернет, васпитачи им причају да постоје различите игрице на интернету које могу да играју. Говоре им да постоје образовни рачунарски софтвери и едукативне игре уз помоћ којих могу да сазнају нека нова знања или да прошире већ постојећа, али и да постоје забавне дигиталне игре које се одвијају на мрежи и да више играча може да их игра у исто време. Јако је важно да док играју игрице њихови рачунари буду заштићени, а они буду јако пажљиви са ким комуницирају док играју игрице како би били безбедни.
Након разговора о дигиталним играма, васпитачи питају децу да ли желе да играју игру „Ноћ и дан“ , а након тога дигиталне игре на рачунару. Након потврдног одговора играју прво игру „Ноћ и дан“, тако што им васпитачи читају реченице из ЗЖН табеле из последње колоне, шта су научили о интернету. Уколико је реченица нетачна деца треба да чучну, а уколико је тачна треба да остану да стоје. Након ове игре васпитачи и деца се поделе у две групе и на два лаптопа играју едукативне дигиталне игре.
Радионица је била успешна, деца су била заинтересована и знала су већину одговора на питања у вези интернета, интернет претраживача и њихове безбедности на интернету.